onsdag 3 juni 2009

Inne eller ute?

Tänk vad tiden går redan onsdag. Igår kväll var jag och sambon på öppet hus på förskolan, Lova ska byta avdelning till hösten och Nellie ska börja, så det blev två avdelningar att besöka. På förskolan där barnen går/ska gå så är avdelningarna åldersindelade, 1-2, 2-3, 3-4 och 4-5 (de kan ju hinna fylla 3, 4 eller 6 under vårterminen). Det gör att barnen byter avdelning nästan varje år, Lova börjar nu på sin tredje avdelning, fast hon bara är tre och ett halvt till hösten, så antingen blir hon kvar på denna avdelning eller den sista i två år. Det spelar egentligen ingen roll hur det blir, det får tiden utvisa. När förskolan började med det här systemet var tanken att personalen skulle följa med barnen, så det var alltid minst en kvar på avdelningen och minst en som gick vidare till nästa avdelning. Nu tycker personalen att det är jobbigt att byta arbetskamrater varje höst, och det kan jag verkligen förstå, så nu går barnen vidare själv och personalen är kvar på avdelningen.

När vi var och hälsade på Nellies blivande avdelning så berättade personalen att till hösten ska alla barn sova inne på låga sängar. Mina tre tjejer har alltid sovit ute, till och med när det varit -30, har bara packat in dem och vagnen ordentligt, så det ska bli spännande att se om de lyckas få vilddjuret att ligga stilla. Anledningen till att barnen ska sova inne är att det tar både tid och ryggar att lägga 11-13 småttingar ute, framför allt på vintern när de ska byltas på innan de läggs. Hur har ni det på era barns förskolor, sover barnen ute eller inne? Jag känner mig lite kluven till det här med att de ska sova inne. Jag förstår personalen helt och fullt, men jag ser så många fördelar med att de får sova ute. Ja, ja det blir nog bra. Personalen sa att om det var något barn som absolut inte kunde sova inne (för att det inte kan ligga stilla och aldrig somnar) så får de barnen sova ute. Och med tanke på att Nellie ständigt är i rörelse så kanske det blir vagnen för henne iaf.

Nej, nu ska jag ta itu med tvätten, ligger lite efter. Sen ska jag skölja upp vardagsrumsgardinerna så de äntligen får komma upp, rummet har ju varit färdigt ett bra tag nu...

Ha en bra dag

2 kommentarer:

  1. På vårat dagis sover alla ute eftersom det inte finns plats inne,tänk vad olika det kan vara. Vi var oxå lite oroliga för Melker som var van att bara sova inne,men fröknar har en annan förmåga än vi föräldrar just på den punkten;)det går säkert bra ska du se.
    Kramar!

    SvaraRadera
  2. På Sunes dagis vill de helst att alla sover inne på sådana där hemska plastmadrasser. Men vill man att de ska sova ute så får de det. På en annan förskola här uppe så köpte de in spjälsängar och varma sovsäckar till de barn som skulle sova och sen så sov alla ute, alltid =) Tycker jag låter lite mysigt. De hade byggt ett vindskydd med tak som det låg i.
    //E

    SvaraRadera